Copyright© Ilse Vangeel 2012
Indicaties
NL FR EN

Indicaties

De meerderheid van de gevallen in mijn praktijk zijn paarden die niet optimaal bewegen maar dit zonder duidelijk mank te zijn. Dit komt tot uiting in allerhande rijtechnische klachten zoals moeite met zijdelingse buiging, gespannen lopen en wegtrekken van de rug onder het zadel, bokken bij aanspringen in galop, vaak kruisgalop etc. In de meeste gevallen wordt er gewerkt met verschillende manuele technieken waaronder chiropraxie en myofasciale release therapie, eventueel in combinatie met dry needling, om het paard lichamelijk te verbeteren en spierspanning en pijn te verminderen.

Vele gevallen van rugpijn worden veroorzaakt door een slechtpassend zadel. Bij een vermoeden van rugpijn is het steeds aangewezen om uw zadel te laten controleren door een professionele zadelpasser.

Vaak hebben paarden combinaties van problemen zowel in de ledematen als ter hoogte van de wervelkolom. Een paard bijvoorbeeld met pijn in de sprong ten gevolge van artrose (spat) zal zijn bekkenbewegingspatroon aanpassen en kan hierdoor ook pijn krijgen in de sacro-iliacale gewrichten (tussen bekken en kruis). In geval van mankheid geniet het mijn voorkeur om eerst een orthopedisch onderzoek met mogelijks behandeling te laten uitvoeren door uw dierenarts. Daarna kan er met manuele therapie aan uw paard gewerkt worden voor een optimaal resultaat. Ik hecht veel belang aan een goede samenwerking met open communicatie.

Tegenindicaties

In geval van een acuut trauma, bijvoorbeeld een paard dat valt op de hals, wordt er in eerste instantie geen chiropraxie uitgevoerd. Wel kan het onderzoek door de chiropractor helpen om de diagnose te stellen/bevestigen en de betrokken regio meer nauwkeurig te lokaliseren. Voor dergelijke gevallen contacteert u best eerst uw dierenarts.

chiropractie voor paarden